{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری تور مشهد از شیراز

هرچند حرم مطهر رضوی در بین جاذبه‌های گردشگری مشهد تافته‌ای جدا بافته است و همچون مرواریدی در شهر مقدس مشهد می‌درخشد و با این‌که تقریباً اکثر گردشگران به قصد زیارت راهی مشهد می‌شوند، اما بد نیست بدانید که این شهر دارای جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی، طبیعی، تفریحی و مراکز خرید بسیار زیادی است که می‌توانید در تور مشهد از شیراز آن‌ها را در برنامه سفر خود بگنجانید و از این جاذبه ها دیدن کنید.

تنوع جاذبه‌های گردشگری مشهد به قدری هست که هر مسافری با هر سن و سال و سلیقه‌ای می‌تواند از آن بهره ببرد. در این قسمت از وبلاگ سیار سیر قصد داریم مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی که در تور مشهد از شیراز می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید را معرفی کنیم. در قسمت بعدی به بررسی جاذبه‌های تفریحی و مراکز خرید مشهد می‌پردازیم.

  • جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی مشهد

شهر مشهد بخشی از دشت باستانی توس بوده ‌است و تاریخ آن از زمان شهادت حضرت رضا علیه‌السلام آغاز می‌شود. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که زندگی در توس به پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در اواخر قرن دوم هجری در محل کنونی شهر مشهد دهکده‌ای به نام سناباد قرار داشته است و دارای قناتی برای مصرف اهالی دهکده بوده است؛ پس از شهادت امام رضا علیه ‌السلام پیکر مطهر ایشان را در آب قنات سناباد غسل داده و در محل کنونی حرم مطهر دفن کردند. پس از آن بتدریج علاقمندان و شیفتگان آن حضرت در اطراف حرم ساکن شده و شهر به برکت امام رضا علیه‌السلام رو به آبادانی گذاشت.

 اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید در سفر به مشهد بازدید از این مکان‌ها را ازدست ندهید.

 

آرامگاه فردوسی

آرامگاه شاعر افسانه‌ای شعر پارسی که در شهر توس و 25 کیلومتری شمال غربی مشهد در مسیر جاده مشهد قوچان واقع شده‌است، یکی از جاذبه‌های تاریخی مهم در شهر مشهد است. این مکان آرامگاه ابدی دیگر مفاخر ملی مانند مهدی اخوان ثالث، شاعر خراسانی و استاد محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران نیز می‌باشد. این بنا که توسط هوشنگ سیحون طراحی و بازسازی شده است دارای کتابخانه، موزه، کاشی‌کاری نقوش سنگی برجسته از داستان‌های شاهنامه و کتیبه‌های سنگی سروده‌های فردوسی و دیگر شعرا است.

آدرس: خراسان رضوی، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه فردوسی شهر توس

هارونیه

بنای هارونیه که درحدود 600 متری آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی قرار گرفته است، در سده‌های هفتم یا هشتم هجری ساخته شده و با نام‌های زندان هارونیه (زندان هارون‌الرشید در قرن دوم هجری)، نیز شناخته می شود.

آدرس: خراسان رضوی، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

زندان هارون الرشید مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار

مهم‌ترین مکان گردشگری و تاریخی داخل شهر مشهد، پس از حرم مطهر رضوی، آرامگاه نادرشاه افشار، موسس سلسله افشارین است. که در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (چهار راه نادری سابق) قرار گرفته است. در بدو ورود به آرامگاه، مجسمه سنگی بزرگ نادرشاه سوار بر اسب، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. آرامگاه و موزه نادری در باغی به مساحت صد و 144000 مترمربع واقع شده و دارای دو سالن است که آثار تاریخی جنگی و غیرجنگی مربوط به حکومت افشاریان را می‌توانید در آن مشاهده کنید.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی چهارراه شهدا

آرامگاه نادر شاه افشار

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد که از شاهکارهای معماری ایران در دوره تیموری مسجد گوهرشاد مشهد در جنوب حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام است که معماری آن هنر استاد قوام‌الدین شیرازی است و با گنبدهای آبی و عظیم چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ، ساخته شده است. ظرافت و زیبایی کاشی‌کاری و خط و اسلوب معماری مسجد گوهرشاد و مجاورت با آرامگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا باعث شده ‌است که برخی آن را پربازدید ترین مسجد ایران بدانند.

آدرس: خراسان، مشهد، جنوب حرم مطهر

مسجد گوهرشاد مشهد

موزه آستان قدس رضوی

در صحن کوثر حرم مطهر علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) موزه مرکزی آستان قدس، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران جای گرفته است. ساختمان اول موزه اثر آندره گدار، طراح معروف فرانسوی، در سال 1324 بازگشایی شد و ساختمان دوم آن نیز سال 1350 احداث گردید.

گنجینه‌هایی از قرآن‌های خطی و قدیمی منسوب به ائمه اطهار، کتیبه‌ها، ضریح‌های طلا و نقره و فولادی، ظروف شست‌وشوی ضریح حرم، گنجینه سکه تمبر و اسکناس، گنجینه صدف و موجودات دریایی، گنجینه سلاح، نجوم، ساعت های آفتابی و مکانیکی تاریخی و بسیار زیبا در این موزه قابل بازدید است. ساعت بازدید از موزه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 18 می‎باشد.

وب سایت موزه‌های آستان قدس رضوی به تازگی قابلیت بازدید مجازی از برخی قسمت‌های موزه را فراهم آورده است؛ بنابراین شما می‌توانید از قبل اطلاعات لازم را کسب کنید و گشتی مجازی در فضای موزه بزنید.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، حرم مطهر رضوی، صحن کوثر، ضلع شرقی

موزه آستان قدس رضوی

کاخ خورشید

کاخ یا عمارت خورشید در سال 1108 خورشیدی به دستور نادرشاه افشار در شهر کلات، واقع در 150 کیلومتری مشهد بنا نهاده شد. این کاخ که از زیباترین کاخ‌های کشورمان به حساب می‌آید و هدف از ساخت آن علاوه بر اقامت، ذخیره جواهرات و غنایم نادرشاه بوده است. کتیبه ثلث "سوره بنا" که دورتادور گنبد کاخ نوشته شده‌است در زمان مرگ نادرشاه نیمه‌کاره ماند و بعدها تکمیل شد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر 150 جاده کلات

کاخ خورشید جاذبه گردشگری مشهد

  • جاذبه‌های طبیعی

شهر مشهد در میان کوه‌های هزارمسجد و بینالود، در حوضه رودخانه کشف رود و در دشت مشهد قرار گرفته است. مشهد دارای آب‌وهوای سرد و خشک است که باعث می شود از تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و مرطوب برخوردار باشد.

ییلاقات معروف و خوش آب‌وهوای اطراف مشهد مقاصدی هستند که گردشگران تور مشهد از شیراز می‌توانند برای بازدید از آن‌ها زمان بگذرد و خاطرات شیرین را ثبت کنند.

 

 ییلاقات طرقبه و شاندیز

در غرب مشهد دو ییلاق طرقبه و شاندیز با آب‌وهوای معتدل و طبیعتی زیبا همراه با درختان سربه‌فلک‌کشیده قرار گرفته‌اند. روستاها و مکان‌های دیدنی اطراف این ییلاقات (مانند کنگ، نغندر، ابرده، زشک، دره ارغوان و ....) نیز مکان‌های بسیار زیبایی برای طبیعت‌گردی و گذراندن اوقاتی خوش می باشند.

 دریاچه زیبای چالی دره طرقبه نیز با امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری همچون بانجی جامپینگ، زیپ لاین، تله‌کابین، رستوران و کافی‌شاپ، قایق موتوری و پدالی، ماهیگیری و ... یک‌روزه هیجان‌انگیز را رقم خواهند زد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد به سمت طرقبه، جاده عنبران

طبیعت چالیدره مشهد

پارک جنگلی و باغ وحش وکیل‌آباد

در انتهای بولوار وکیل‌آباد مشهد، تفرجگاه پارک وکیل‌آباد به وسعت هفتاد هکتار در یکی از مناطق خوش آب‌وهوای مشهد قرار دارد. پارک وکیل آباد علاوه بر جذابیت‌های طبیعی و امکانات رفاهی و توریستی دارای یک باغ‌وحش نیز می باشد که 125 گونه جانوری مختلف در آن نگهداری می شود.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، انتهار بلوار وکیل‌آباد

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

دریاچه چشمه سبز

یکی از نقاط جذاب و دیدنی استان خراسان رضوی دریاچه کوهستانی چشمه سبز واقع در دامنه شمالی رشته کوه بینالود، در شمال خراسان و مشرف بر حوضه آبریز رودخانه گلمکان است. این دریاچه پانزده هکتار مساحت داشته و از آن برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی استفاده می شود.

به نظر می‌رسد این چشمه همان "چشم سو" باشد که در شاهنامه از آن یاد شده است؛ چراکه در گویش خراسانی "سبز" را "سوز" تلفظ می کنند. چشمه سبز در افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی بسیاری آمده است و در بین زرتشتیان از قداست فراوانی برخوردار بوده و داستان مرگ یزدگرد اول نیز در کنار این چشمه معروف رقم خورده است.

آدرس: خراسان رضوی، جاده مشهد به قوچان، 40 کیلومتری گلمکان، 20 کیلومتری راه کوهستانی به سمت چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز مشهد

date_range شنبه 19 مهر 1399 remove_red_eye 972 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09373873111
07132288761
ثبت نظر
chat 0